50 let Hondy Civic

Od skromných začátků svého uvedení na trh v podobě kompaktního, stylového a ekonomického dvoudveřového sedanu se Honda Civic během padesáti let na trhu stala jedním z nejpopulárnějších hatchbacků na světě. V roce 2022 se více než dvacet sedm milionů řidičů po celém světě hrdě hlásí k vlastnictví vozu Civic.

Pojďme se vrátit k jeho počátkům a ukázat si, jak se z něj stal mezinárodní fenomén.

Když to všechno začalo – léto '72

Na počátku 70. let došlo k prudkému nárůstu cen pohonných hmot a zvýšila se poptávka po menších, cenově dostupných automobilech s ekonomicky přívětivější spotřebou. Honda, která již tehdy byla známá svou pokrokovostí a pohledem do budoucnosti, měla ekonomicky šetrný motor k dispozici a první generace vozů Civic s ním vyjela na silnice v roce 1972 – těsně před ropnou krizí v roce 1973. Název „Civic“ vystihl ambice společnosti Honda vytvořit „automobil stvořený pro občany a města“.

10 generací Hondy Civic

V duchu odkazu inovativnosti značky Honda každá generace modelu Honda Civic přinesla vozu něco nového a moderního. Nyní se dozvíte, jak se tento model vyvíjel v uplynulých 50 letech.

1. generace (1972–1979)

První Honda Civic byla uvedena na trh 11. července 1972 jako dvoudveřový sedan. Provázel ji slogan: „Dostaneme vás tam, kam máte namířeno.“ Model byl ve dvou a třídveřovém provedení uveden na evropský trh v roce 1975. Díky čtyřválcovému, vodou chlazenému motoru o objemu 1 169 cm3 a možnosti spotřeby olovnatého i bezolovnatého paliva, které bylo tehdy poměrně novinkou, se Civic stal okamžitým úspěchem.

Ve stejném roce představila společnost Honda ve Spojených státech svůj průkopnický zážehový motor Compound Vortex Controlled Combustion (CVCC).

Zatímco ostatní se vydali cestou katalyzátorů, které škodliviny odvádějí, motor CVCC je vůbec nevypouštěl. Vysoce účinný spalovací cyklus namísto katalyzátoru výfukových plynů – řešení problému namísto jeho zmírnění – pomohlo modelu Civic překonat nové zpřísnění předpisů o čistotě ovzduší.

2. generace (1979–1983)

Druhá generace modelu Civic, která byla uvedena na trh v červnu 1979, měla počátkem osmdesátých let ostřejší design a oproti předchozí generaci se zvětšila do výšky, délky i šířky. Vůz se standardně dodával s motorem o objemu 1 335 cm3 a třemi variantami převodovky.

Byl představen úsporný model Fuel Economy (FE) a sportovní verze S a také se poprvé do Evropy začal dovážet pětidveřový hatchback. Do té doby se dodávaly pouze dvoudveřové a třídveřové varianty.

3. generace (1983–1987)

V září 1983 následovala třetí generace modelu Civic s hranatým designem typickým pro osmdesátá léta. Sportovní model CRX – dnes již kultovní rychlý vůz – byl na svou dobu výjimečně dobře zkonstruovaný a některé verze se pyšnily výkonem až 160 koní. V kombinaci s působivě ekonomickou spotřebou paliva není divu, že jeho uvedení vedlo k vysokým prodejům a tvorbě dlouhých pořadníků.

V roce 1984 Honda také uvedla do nabídky pohon všech kol (4WD) a šestistupňovou manuální převodovku. Pohon všech kol byl v té době výsadou vysoce výkonných vozů a off-roadů, takže Civic s pohonem všech kol byl ve své třídě raritou.

Pohon 4WD byl původně ovládán stisknutím tlačítka, ale brzy byla vyvinuta automatická technologie „Real Time“, která pohání všechna čtyři kola pouze v případě potřeby – ta se používá dodnes.

4. generace (1987–1991)

Čtvrtá generace modelu Civic byla v září 1987 uvedena v podobě nové rodiny 1,5litrových, šestnáctiventilových motorů v oblejších karoseriích. Bylo přidáno vstřikování paliva a standardem se stalo slavné dvoukloubové zavěšení kol, které se vyznačovalo sportovnější ovladatelností a lepšími jízdními vlastnostmi.

5. generace (1991–1995)

Honda uvedla model Civic do devadesátých let kompletní změnou designu v září 1991 – nový aerodynamický vzhled páté generace tehdy vynikal. V roce 1994 byla zavedena řada bezpečnostních prvků, včetně standardních airbagů na straně spolujezdce a volitelného protiblokovacího brzdového systému.

6. generace (1995–2000)

Šestá generace hatchbacku, která byla uvedena na trh v září 1995, byla větší než předchozí generace a měla stejný rozvor náprav (262 cm) jako kupé a sedan. Nešlo již o kompaktní supermini, Civic byl povýšen na rodinný hatchback.

Jednalo se také o velký pokrok v oblasti zábavy při jízdě, protože tato generace byla jako první vybavena přehrávačem CD.

V roce 1997 uvedla Honda na trh vysoce výkonný model Civic Type R – písmeno R znamenalo závodní.

7. generace (2000–2005)

Nové tisíciletí přineslo Civic, který se vyznačoval především prostorem a komfortem. Nový, vyšší jednoprostorový hatchback byl ideální pro rodiny. Z vozu zmizelo dvoukloubové zavěšení podvozku a bylo nahrazeno konstrukcí se vzpěrami MacPherson, což vedlo ke zlepšení ovladatelnosti a k pohodlnější jízdě. V roce 2001 se na evropský trh dostala první generace hybridního modelu Civic a první Type R (na snímku).

8. generace (2005–2011)

V září 2005 Honda radikálně inovovala model Civic zavedením futurističtějšího vzhledu a oceněného ergonomického interiéru. Honda také rozlišila typ karoserií pro různé trhy – v USA a Asii se prodával sedan a kupé, zatímco v Evropě třídveřový a pětidveřový hatchback.

9. generace (2011–2017)

Devátá generace přinesla novou technologii Honda Eco Assist, která zlepšila spotřebu paliva o 10 %. Aerodynamická vylepšení a snížení hmotnosti zvýšily účinnost ještě více. Důraz na bezpečnost pomohl modelu Civic získat v hodnocení bezpečnosti Euro NCAP pětihvězdičkové, tedy nejvyšší možné hodnocení.

10. generace (2017–současnost)

Desátá generace modelu Civic, odhalená v Evropě v roce 2016, radikálně změnila vnějšek vozu. Vůz měl elegantnější a sportovnější exteriér typu fastback a interiér, který měl ve standardní výbavě více hi-tech informačních a zábavních systémů a bezpečnostních prvků než ostatní vozy této třídy.

Honda Civic 11. generace

A jaká je budoucnost Hondy Civic? Rok 2022 je ve znamení dvou velkých milníků: Padesáté narozeniny modelu Civic a odhalení zcela nové, jedenácté generace modelu Civic e:HEV.

V Evropě bude k dostání pouze v hybridní formě, využívající pokročilou, plně hybridní technologii e:HEV vyvinutou společností Honda. Vůz se nabíjí za jízdy, může jezdit v tichosti na čistě elektrickou energii a poskytuje tak vzrušující elektrifikovaný výkon a hospodárnost i při dlouhých cestách.

Zahalen v novém designu jde s dobou a slibuje, že bude sportovní i kultivovaný, a že poskytne komfort, bezpečnost a prostor, kterými je Civic proslulý.

Tříčtvrteční přední pohled na nový model Honda Civic z roku 2022 v bílé barvě, foceno v modře nasvíceném studiu.